sunnuntai 10. tammikuuta 2016

Terveisin läpipasko


''Kyllä se perse siitä vielä leviää kun tulee ikää.'' Pysähdyin typertyneenä katsomaan viereeni tupsahtanutta rouvaa, joka mittaili minua päästä varpaisiin hieman halveksiva ilme kasvoillaan. Olisin tahtonut sanoa paljonkin, mutten keksinyt mitään. Nainen pesi ja kuivasi kätensä kaikessa hiljaisuudessa, poistui kauppakeskuksen vessasta ja jätti minut tuijottamaan hölmistynyttä peilikuvaani. Se ei ollut ensimmäinen kerta kun kuulin sen kaltaisia tiuskahduksia, mutta yllätyksenä se tuli silti. Veikkaan että jokaisella tuntemallani tytöllä on jonkinlaisia kokemuksia miesten heittämistä ulkonäkökommenteista, mutta vanhemman rouvasväen töksäytykset ovatkin sitten jo ihan oma lukunsa. ''Vielä susta lihava tantta tulee, viimeistään sitten kun saat lapsia'', kaltaiset vahingoniloiset täräytykset eivät juuri sydäntä lämmitä. Aina jostakin löytyy täti-ihminen joka kokee velvollisuudekseen informoida että ei minun kannata olla vartalooni kovin tyytyväinen, on nimittäin vain ajan kysymys milloin popsittu pulla lässähtääkin suoraan reisiin ja olemus alkaa muistuttaa Michelin ukkoa.

Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen: en ole koskaan joutunut taistelemaan liikakiloja tai jenkkakahvoja vastaan ja olen siitä kiitollinen. Harrastan pilatesta viisi kertaa viikossa ja kuljen kauppa- ja työmatkat kävellen. Kun lähden ulos ja tilaan ranskalaiset, saan kuitenkin kuulla olevani läpipasko. Helppohan minun on puhua kun kaikki kuulemma menee suoraan läpi, voisin syödä vaikka norsun siinä missä muut lainkuuliaiset kansalaiset kamppailevat painonsa kanssa. Minä olen geeneilläni leveilevä huijari, mutta saan vielä maistaa omaa lääkettäni. Ennemmin tai myöhemmin minä rupsahdan ja lihon. Aivan sama millaisia valintoja arjessani teen. Kommentoijille ei tunnu koskaan tulevan mieleen että ehkä minä kuitenkin olen tehnyt jotakin sen eteen että pysyn hoikkana ja tulen tekemään jatkossakin, vaikka sitten vanhenisinkin tai saisin lapsia.

8 kommenttia:

  1. Voi, toi on niin tuttua ja rasittavaa. Lievästi alipainoisena ja normaalipainoisena, eli parinkympin ikävuoteen saakka, sain kuulla vaikka mitä paskaa, ennakointia, kauhisteluja ja haukkumisia painoani koskien. Nyt kun olen joku pari kiloa ylipainoinen, kukaan ei sano mitään.
    Kateellisuus ei kyllä kaunista ketään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otan osaa, idiootteja on näemmä sittenkin kaikkialla. En pysty mitenkään käsittämään kuinka kukaan pitää oikeutenaan mennä huomauttelemaan toisen painosta, etenkään kun kommentoija ei pitäisi siitä omalla kohdallaankaan.

      Poista
  2. Siis mikä ihme ihmisiä vaivaa. Jos täti ei sitten ollut tyytyväinen itseensä, niin täytyykö hänen laittaa paha kiertämään. Huoh.

    VastaaPoista
  3. Monesti unohdetaan, että muutkin kuin ylipainoiset kuulevat ikäviä kommentteja. Olen itse tottunut kaikkeen sellaiseen, siinä mielessä mulla lihavana on ehkä helpompaa, kun kuittia tulee ehkä keskimäärin enemmän. Mutta kyllä mua alkaa sylettää, kun kuulee tällaisia tarinoita. Täysin randomien tyyppien harrastama toisen kehon arvostelu ei yksinkertaisesti kuulu hyviin käytöstapoihin, aivan saatanan sama oliko sitä painoa liikaa tai liian vähän. Arviot terveydestä kuuluvat sitten lääkärille. Olen tosi pahoillani siitä, miten törkeitä ihmiset osaavat olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin hirveää ajatella että toisille naljautellaan niin tiuhaan tahtiin että siihen turtuu! Veikkaan villisti että toisten painoa kommentoivat suuttuisivat kyllä itse verisesti jos joku huomauttaisi vastavuoroisesti niiden painosta.

      Poista
  4. Mmmmmmmitä helvettiä? Vittu että ottaa aivoon tuollaiset katkerat eukot! Olen itsekin saanut kärsiä lähinnä töissä ollessani, mutta luultavasti lähinnä sen vuoksi, että jaksan laittautua (mulla kun tuo perse on aina erottunut muusta vartalosta leveydellään). Toivottavasti minusta ei tule sellaista katkeraa ja kateellista muoria. Kunhan en anna itseni levitä enempää, niin ehkä minusta ei tule. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Munkin pahin painajainen on se että musta tuleekin katkera, vihamielinen tätyli joka purkaa pahaa oloaan nälvimällä nuorisoa : D Parasta pistää hanttiin ja lujaa!

      Poista